De D van Didier en Duurzaam

Gepubliceerd op 6 maart 2022 om 07:48

Welkom op onze website! Ik ben Didier, 41 jaar oud en geboren in Hilversum.

Sinds een jaar woon ik in Nijkerk samen met mijn vrouw Susannah, onze kinderen Maurits en Famke en - niet te vergeten - onze twee katten Gamay en Grillo. Ik werk als ondernemer in de wijnbranche.

Voorheen woonden we in een energieneutraal huis in Vathorst. Na vele jaren aan de andere kant van de A28 gewoond te hebben achter een robuuste geluidswal, weet ik dat het ook anders kan. De geluidswal in Nijkerk Corlaer stamt uit een ander bouwjaar en door het knippen van de wal t.h.v. Van Duinkerken, voldoet deze helaas in geen enkel opzicht meer met de ooit oorspronkelijke bescherming die hij moest bieden.

Ik ben een groot voorstander van duurzaam wonen en dit zie je ook terug in ons huidige huis op de Scheg.

Het huis is ten tijde van de verbouwing volledig gestript en verduurzaamd.

Op jaarbasis verbruiken we nog maar 50-100 m3 gas. Dit in tegenstelling tot onze oude bewoners die 2500m3 verbruikte.

Het huis is uitgerust met 1800 meter vloerverwarming op alle verdiepingen, een hybride warmtepomp en een warmtepompboiler.

In het kantoor in de losstaande garage hangt een warmtepomp airco.

Alles voorzien van 24 zonnepanelen die een jaaropbrengst hebben van ruim 7000 KW.

Onze hybride pomp die dus nog een piepklein beetje op gas leunt draait een COP van 3,8 (alles wat erin gaat aan stroom komt er 3,8x uit)

Naast het “groene” huis rijden we ook al 4 jaar elektrische auto’s en is hier ook de nodige ervaring die ik met plezier deel.

Als ondernemer ben ik niet snel verlegen of schuw voor zaken en dus riep ik als eerste om een stichting te starten tegen de absurde plannen van de gemeente Nijkerk om windmolens dichtbij de woonwijk te plaatsen. Windmolens zijn zeker duurzaam maar het moet niet ten koste gaan van de gezondheid en het leefgenot van onze wijkbewoners. De windmolens die de gemeente wil plaatsen zijn 240 meter hoog  en daar is niks mis mee als ze heel ver buiten de woonwijk staan of op zee.

Gelukkig was ik zeker niet alleen en bestaan we tegenwoordig uit 3 man bestuur. Daarnaast krijgen we steun van diverse wijkgenoten die elk op hun manier een bijdrage leveren aan de stichting. We merken elke dag weer dat het item leeft in de wijk want dit treft namelijk iedereen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel zei een groot man eens...Het grote voordeel wat dit alles mij gebracht heeft in tijden van Corona, is om een enorm sociaal succes te boeken in de wijk. Inburgeren in de wijk was daardoor enorm makkelijk en gaf een gemeenschappelijk doel om de wijk leefbaarder te maken en te houden. Daarnaast heb ik met kennis van verduurzamen en voel ik een verantwoordelijkheid deze kennis te delen met andere bewoners van Nijkerk.

We zijn inmiddels bekend bij politiek Nijkerk en in de Nijkerkse media. We hebben afgelopen tijd namens de bewoners een stem gekregen.

Deze stem heeft inmiddels al aardig wat los gemaakt en ons doel zal dan ook zijn om de geluidswal te herstellen zodat geluidsoverlast gereduceerd kan worden. En uiteraard willen we zorgen dat windmolens niet dichtbij de woonwijk geplaatst zullen gaan worden. Dit alles om de wijk leefbaar en gezond te houden.

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik een groot voorstander van duurzaamheid, maar dan wel op de juiste manier, zodat mens en dier hier zo min mogelijk schade van ondervinden. We zullen als stichting daarom ook duurzame alternatieven aandragen bij de gemeente.

Hartelijke groet,

Didier

Reactie plaatsen

Arjan
2 jaar geleden

Beste Didier,

Ook ik ben een bewoner in de wijk Corlaer.
Ik heb jullie folder en website wat door gebladerd.
Misschien mis ik wat, ik vind nl. geen alternatieven voor stroomopwekking, of lees ik daaroverheen?
Alleen protest aantekenen gaat namelijk niet werken.

8 windmolens met tiphoogte van 240 m is inderdaad erg hoog, maar als alternatief 50 m hoogte aandragen, hoeveel heb je er dan nodig om dezelfde energie te produceren?

En waar is de noordelijke plek om ze te plaatsen?

SF6 olie is overigens geen olie, maar gas, bedoeld om vonken te voorkomen in hoogspanningsschakelingen. En het is NIET giftig, er wordt een giftige stof gevormd als er vonken optreden. Het is een broeikasgas die niet 23.000x zo zwaar, maar 23.000 x sterker is dan CO2. De stof wordt trouwens in alle hoogspanningsschakelingen gebruikt.
Zijn er alternatieven?

LFG is er trouwens al, ik hoor het al jaren in de nacht, soms meer en soms minder en soms niet, geen windmolens bron.

Ik zou overigens geen dubieuze websites als geenstijl ed. aanhalen, dat staat echt bol van de onzin, dat gaat de gemeente niet serieus nemen. Kom met goede haalbare alternatieven, daar kan wat mee gedaan worden.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Maak jouw eigen website met JouwWeb